Nieuws

Gelders Opera- en Operette Gezelschap (GOOG) opent haar deuren!

Openbare workshop 13 juni a.s.

Zingen en acteren in de Opera: GOOG

o.l.v. Panda van Proosdij en Hans
Lamers

Ervaar de interactie tussen muziek en spel en laat u meevoeren in de wereld van
klassiek muziektheater! De avond is interactief en vrijblijvend. U kunt meedoen, maar
u bent even welkom als u alleen wilt komen kijken en
luisteren.

Panda van Proosdij en Hans Lamers zijn geen onbekenden in de wereld van klassiek
muziektheater. Sinds 1980 is Hans Lamers dirigent van het GOOG en heeft als dirigent van
diverse koren zijn sporen verdiend in de klassieke muziek. Met een schat aan kennis en
ervaring probeert hij het GOOG telkenns weer op een hoger plan te krijgen.

Panda van Proosdij is een sprankelende en inspirerende duizendpoot. Ze is dansdocent,
choreograaf en regisseur van theaterstukken. In 2014 mocht ze een award voor 'Beste
regie' en in 2016 een award voor 'Beste choreografie" in ontvangst nemen tijdens de
uitreiking van de AMA's  in het DeLaMartheater in Amsterdam. Daarnaast heeft zij in 2016
haar eigen theater "Pandora Werktheater" opgercht. Als docent/workshopleider is zij
bovendien betrokken bij diverse Europese Festivals.

De muzikale begeleiding is in handen van vaste pianist en repetitor, Chris Kok

Praktische informatie:

De avond vindt plaats op dinsdagavond 13 juni a.s. van 10.00 - 22.30 uur.
Locatie: Zalencentrum Parkstaete, Parkstraat 3, Velp.
Inloop: vanaf 19.30 uur
Pauze: 21.15 - 21.30 uur
Overig: Makkelijk zittende kleding is wenselijk. Consumpties voor eigen rekening.


OPEN PODIUM D.D. 30 APRIL 2017

Zondag 30 april laatste open podium in samenwerking met het GOOG.

Musis & Stadstheater heeft in oveleg mt GOOG besloten om het klassiek open podium te stoppen.
Er zal nog worden bekeken naar een andere manier van samenwerking.

Na 20 jaar zal het Klassiek Open Podium op zondag 30 april voor het laatst zijn.

Elk open podium werd bezocht door ca. 100 bezoekers die gratis naar binnen mochten en een uur
lang naar prachtige stemmen konden luisteren.

Vele solisten uit binnen- en buitenland hebben zich tijdens dit open podium gepresenteerd.
Uiteraard presenteerde ook het Gelders Opera- en Operette Gezelschap hun nieuwe aankomende productie.

De laatste jaren kreeg het open podium landelijke bekendheid en werd gevraagd of er een plaats vrij
gemaakt kon worden zodat een zanger zich kon presenteren.

De organisatie werd op vrijwillige basis georganiseerd door Tineke Ouwendijk en Henk Serné.
Zij hebben dit met heel veel plezier voor iedereen gedaan en danken iederen die hand- en spandiensten
heeft verricht
De eerstvolgende productie in het Stadstheater is op zaterdag 9 december. Dan wordt de bijzondere productie
Carmina Burana van C. Orff scenisch uitgevoerd, 100 medewerkenden. U kunt nu al kaarten bestellen.


Jaarvergadering GOOG op 28 februari 2017

Tineke Ouwendijk is tijdens deze vergadering herkozen als voorzitter van het GOOG.

Bestuursfuncties Artistiek en commercie/pr zijn nog vacant.
Deze functies zullen nog ingevuld worden door Henk Serné en Tineke Ouwendijk.

Reactie n.a.v. concert op 28 januari 2017.

Voor de eerste keer jullie vanaf de 'andere" kant gezien en dat is uitstekend bevallen. Prima optreden
en volgens onze vrienden en kennissen beter dan het ENKA Mannenkoor. Volgens mij hebben jullie vele
fans in Bennekom gemaakt.

Joke en Rob van Hussen.

Na de ontroerende uitvoering met het GOOG gisteren
moet ik jullie vanuit het diepst van mijn hart bedanken
voor de grote inzet, passie en overgave. Het concert
zat gebeiteld en bezat uitstraling. Uit alles kon je merken
dat jullie er echt zin in hadden. Heerlijk. Ook het GOOG
was onder de indruk.
Geniet er van, dat doe ik ook, voor zover mogelijk op dit moment!
Fijne zondag nog.

Maarten Jan Dongelmans (dirigent)

Reactie n.a.v. opera/kerstconcert op 18 december in Cultura te Ede.

Graag wil kik alsnog jou(jullie) bedanken voor het werkelijk prachtige kerstconcert in Cultura.
We hebbenn er heel erg van genoten. Wat een mooie muzikale prestaties leverden jullie en
in wat een fijne sfeer! Mede namens ons zessen wens ik het GOOG een speciaal jou en je man
een voorspoedig 2017 toe.

Annemarie ten Broek.

Super gaaf om weer een concert met 't goog mee te maken.
Fijn om lid te mogen zijn.

Quirine

Wat een prachtig concert was dat zondag. Eén van de mooiste die ik ooit gehoord heb. Marco Bakker zong perfect en wat eeen mooie stem en verschijning die sopraan. Helemaal perfect. Wat heb ik genoten. Grandioos! Om trots op te zijn. En wat een mooi gebouw dat Cultura. De bediening en al het lekkers was uitmuntend. Nog nooit zo meegemaakt.
Riet

Reactie n.a.v. Carmina Burana met Ons Genoegen in Rhenen op 5 november 2016.
Lieve Googzangers,

Ik vond het een eer om met jullie mee te mogen zingen!
Dank voor jullie vriendelijkheid en hartelijkheid, ik voeld eme hierdoor zeer welkom en neem graag
jullie uitnodiging aan om in 2017 weer mee te doen.
Natuurlijk heb ik overwogen lid te worden van het GOOG, maar ik zie het jammer genoeg stemtechnisch
niet zitten om structureel twee dagen achtereen te repeteren (Toonkunst en GOOG) en dan nog
door de week oefenen.
Succes met de komende uitvoeringen en graag tot in 2017.

Lieve groet van Ellen Alkemade

Ook ik heb genoten van de uitvoering van de Carmina in Rhenen.
Ik zal aan het vervolg niet deelnemen. Mijn geheugen laat dat niet toe (heel jammer).
Ik wens jou en GOOG het allerbeste.
Hartelijke groeten
Jan te Kloeze

Reactie n.a.v. herdenkingsconcert 4 mei 2016, Wageningen.
Vanavond heb ik net nog jullie laatste lied kunnen horen. Want ik had een repetitie met mijn
eigen koor tot 21.25 uur in  Wageningen.
Maar wat ik toen kon horen, was zo geweldig!
ik ga jullie volgen op het internet!
Succes voor het koor wenst
Sigrid Reimer

Prachtig concert gisteravond.
Ik heb er echt van genoten. Heerlijk!
Ik ben jaloers dat  ik er niet meer bij kan zijn. Jammer. Zo een concert dat is toch het allermooiste
om te zingen.
Tranen in mijn ogen!
Groeten van Riet Teunissen van Manen


woensdag 13 april 2016
Reactie n.a.v. concert in Heerhugowaard op 10 april j.l.

Het was een fijne dag, iedereen heeft genoten! Het publiek houdt van opera/operette
(hebben we gepolst via formulieren), dus het zou zo maar eens kunnen zijn dat jullie
nog eens op herhaling komen. Zou gezellig zijn.

Vanaf dezeplek nogmaals dank vooor de perfecte acte de présance en het plezier en de
professionaliteit dat jullie met elkaar hebben uitgestraald daar op het Coolse podium.
Was subliem.

Muzikale en gouden groeten namens stuurgroep en comité
Pieter Raat Stichting


Trudy Jansen
Helaas heeft alt Trudy Jansen per 12 januari het lidmaatschap van het GOOG opgezegd.
Trudy is 26 jaar lid geweest.
Voor de trouwe aanhangers van het GOOG moet u een bekend gezicht gaan missen.
Reden opzegging: Lichamelijke klachten. Zingen bij het GOOG is behoorlijk zwaar en je
moet er heel veel voor doen. 
Wij wensen Trudy heel veel gezondheid toe en hopen haar bij de concerten nog 
regelmatig tegen te komen.
Trudy hartelijk voor je jarenlange inzet.

Tineke



REACTIE OP MEEZING KERSTCONCERT IN DE EUSEBIUSKERK OP 20 DECEMBER 2015

Ook voor jullie zalig kerstfeest en een mooi 2016.
Mijn dank en waardering voor fantastische optreden bij kerstzang zondag in Eusebius.

Met vriendelijke groet,

Drs H.J. Kaiser
Burgemeester

Geweldig! Wat hebben al die mensen genoten van deze avond, mede dankzij het GOOG!

Jacques Ros

Wat heeft het GOOG gisteravond prachtig gezongen in de Eusebiuskerk. Samen met mijn dochter heb ik ervan genoten. Zingen jullie dit repertoire in meedere kerken of het is alleen voor deze gelegenheid ingestudeerd? 

Klara van den Berg


REACTIES OP CONCERT MET HET VOLENDAMS OPERAKOOR OP 22 EN 28 NOVEMBER 2015

Wij willen je hartelijk bedanken voor de uitnodiging om het concert van het GOOG en het Volendams Operakoor in Musis te mogen bijwonen. Bijzonder leuk was het om weer diverse bekende gezichten te zien van de koorleden, maar ook oud koorleden. Heb dan ook diverse mensen gesproken en soms ook herinneringen opgehaald. Voor wat het concert zelf betrof vond ik het VOK wel erg hard zingen en deed mij ook denken aan het Schevenings vrouwenkoor, schelle stemmen.
Voor mij was toch het GOOG de topper, geweldige stemmen, alles keurig in balans en de zangers van het ensemble waren in één woord geweldig. Om dat alles nu eens in de zaal mee te kunnen maken kan je ervaren hoe het publiek dit altijd doet, in het verleden ws de TD altijd achter de coulissen druk met e.e.a. en kwam het er bijna niet van om een hele voorstelling te beluisteren. Tineke nogmaals bedankt en graag weer eens een TOT ZIENS.
Met vriendelijke zangersgroet van 
Arie en Meta Buys


Wat een fijn concert vanavond, echt veeeel lekkerder om in deze prachtige zaal te zingen! Publiek was zeer enthousiast. Ik heb je nog even gezocht na afloop in de catacomben van de schouwburg, maar je niet kunnen vinden. Ik wilde je bedanken voor de fijne samenwerking. Dan maar op deze manier. Wij kijken terug op twee mooie voorstellingen. Hopelijk kan het te zijner tijd nog eens herhaald worden. Patricia Rijser, secretaris Volendams Operakoor.

Wat een mooi concert weer gisteravond!
Wel moet ik zeggen dat wij van het GOOG meer hebben genoten dan van het Volendams Operakoor. Wij kregen de indruk dat het bij het Volendams Operakoor een beetje routinematig ging en het klonk vooral voor de pauze erg hard. Ook het feit dat bij het zo bekende 'Slavenkoor" bijna alle mannen nog vanuit de partij zongen vonden wij heel vreemd.

Dan het GOOG: die zongen alles uit het hoofd! Hoogtepunten waren voor ons: Duet "Viens Mallika" prachtig gezongen door Martine en Véroniqueen selectie uit "Showboat".
De grote finale door de beide koren stond als een huis - GEWELDIG!!
Complimenten ook aan de beide dirigenten en pianisten - UITSTEKEND!!
Na afloop hebben we Annelies nog even gesproken en zij was het met onze opmerkingen eens.
Nogmaals bedankt voor de uitnodiging en de mooie plaatsen!
Ed en Toos van de Griendt

Ik wil even reageren op het concert van gisteravond, Na de pauze kwam er een positieve omslag in de beleving. Ik werd geraakt door de kwaliteiten van het totalekoor (GOOG dan), de dirigent en jullie solisten. Groots!
Bedankt voor de uitnodiging. Kees Kuiphof.

We hebben weer genoten van een mooie uitvoering in Arnhem. Had zeker meer publiek verdiend. Het VOK is een prachtig koor en ook de beide koren smen, zeker in de finale, was indrukwekkend. Het meeste plezier beleefden we na de pauze. Andere klankkleur en gevarieerder vanwege de solisten. Hoogtepunten voor ons waren Lakmé en Showboat. En respect voor de moeilijke pianopartijen.
Dank daarvoor en tot de volgende keer.
Herbert&Kitty Heeroma, Lathum

JUNI 2015

HET IS GENOEG GEWEEST

Maart j.l. was mijn 40 jarig bestuursjubileum bij het GOOG.
Dit heb ik mogen vieren met een geweldig operaconcert, fantastische solisten, koor en begeleid door het Gelders Orkest. Dit kwam mede tot stand dankzij diverse sponsoren.

Dinsdag 7 juli heb ik tijdens de jaarvergadering aangegeven dat ik na 40 jaar vindt dat mijn vrijwilligerswerk voor het GOOG er op zit.

Het kleine kindje dat ik 40 jaar geleden kreeg is groot geworden en ik kan dit met een gerust hart overdragen aan mijn mede bestuursleden.

In de afgeloopen jaren mogen wij terugkijken op hele bijzondere operaproducties die wij in diverse theaters hebben uitgevoerd, tournee met Marco Bakker. Ook hebben wij mee mogen werken aan een aantal hele grote tv producties, met o.a. Christina Deutekom en daarbij ook diverse internationale vocalisten. Het was hard werken, maar we hebben ook heel veel plezier gehad. We mogen ons 'rijk'noemen dat we dit allemaal hebben mogen meemaken.

Ik wil iedereen hartelijk danken voor de (mede)samenwerking die ik van diverse mensen heb gekregen.

Het kan echter zijn dat u mij nog eens tegen komt, er is namelijk nog geen plaatsvervanger voor mij gevonden, dus zal ik sommige taken nog even op mij nemen.

Heel veel gezondheid toegewenst.

Tineke Ouwendijk


Mail 2 juni 2015 van stichting Vier het Leven.

Even een mailtje om je te laten weten dat iedereen het een heel geslaagde matinee vond, afgelopen zondag! De 300 ouderen en vrijwilligers hebben genoten van het prachtige concert. In de bijzondere locatie van de Grote Kerk, met de kroonluchters en het orgel, klonken de operamelodieen extra mooi. Hieronder een aantal reacties die we via vrijwilligers binnen kregen.

Prachtig concert met prima solisten en een zeer enthousiaste dirigent. Zeer aandachtig publiek. Je kon echt een speld horen vallen!

De gasten genoten en hebben me verzocht jullie te bedanken voor de fijne middag en de manier waarop alles geregeld en georganiseerd was.

Wij kijken allemaal terug op een heel mooie middag. Onze gasten hebben heel, heel erg genoten! En een pluim voor de organisatie. Wat een werk, vooraf. Wat een inlevingsvermogen, ook! O.a.. vond ik het TOP dat er advocaat met en dat er boerenjongens was in de pauze. Waar vind je dat nog!

Regiocoordinator Noord-Holland, Eveline van der Stuyt.

Reacties van medewerkenden.

Ik heb echt nog nagenoten van het prachtige optreden!
Vond het leuk om aan mee te werken en een steen bij te dragen aan het eindresultaat.
En deze mocht er zijn! Bijzonder, krachtig, hoopvol en ontroerend.
Bij deze wil ik jullie allemaal (ook koor en orkest) heel hartelijkbedanken voor al het harde werk, geregel. ge-mail en inzet!
Vooral diegenen die ik niet meer persoonlijk heb gesproken na afloop.

Karin

En ook van mijn kant een hartelijke groet en enorm veel dank en waardering voor jullie energie.
Ik ben inmidddels al weer op een volgende sneltrein overgestapt, maar denk met trots terug aan deze prestatie.
Fijne zomer allemaal.

Adriaan

Als dirigent van 'Behind the Lines"voel ik een grote behoefte om jullie allemaal te bedanken voor de wijze
waarop we 'soms letterlijk 'met vallen en opstaan, deze productie hebben vorm gegeven en uitgevoerd.
Het was zeker geen egale weg welke we hebben bewandeld, maar dankzij het doorzetten en het geloof in een 
fantastisch product in combinatie met de geboden kansen door de organsiatie Nationale Feest- en Gedenkdagen
Arnhem heeft de uitvoering van afgelopen maandag volgens mij een grote indruk
achter gelaten of zoals burgemeester Kaiser het in zijn twitterbericht meldde:

4 mei wereldpremière "Behind the Lines"was overrompelende ervaring. Compliment aan:
Philharmonie Gelre / Introdans / GOOG / Rijnijsssel / Joop Boerstoel.

Zonder mensen exra te willen noemen want dan ga je misschien namen vergeten, wil ik toch een groot
compliment maken aan onze vocaal solisten - en danskwatet. Dankzij het prachtige scenario van Anneke
ten Napel en de 'goede noten' van Carl Wittrock gaven zij inhoud aan de compositie.
Hulde verder aan het GOOG voor jullie prestatie, want naast zang ook nog diverse acteerprestaties en
'mijn' Philharmonie Gelre. Wat een voorrecht om zo te mogen werken.
Op de avond zelf een hele mooie, sfeervolle ambiance, met dank aan Showline.
Tenslotte een dank aan alle 'medeorgansatoren'van zowel het productieteam als het artistieke team voor
jullie inspanningen, werk en collegialiteit op momenten dat ik het nodig had.

Joop Boerstoel

BEVRIJDINGSCONCERT MAANDAG 4 MEI 2015

Synopsis "Behnd the Lines" Tekst: Anneke ten Napel

"Behind the Lines"betekent letterlijk: achter de (vuur) linies. Soldaten werden er naar teruggestuurd om bij te komen van alles wat ze hadden meegemaakt. Natuurlijk bevond het gehele thuisfront zich ook 'behind the lines". Daar had men er weinig idee van hoe gruwelijk de ervaringen waren van soldaten die ver weg ieders vrijheid bevochten.

De hoofdpersoon van de opera is Frank (dit betekent in het Engels eerlijk, openhartig, onbevangen), die zelf zegt dat hij net zo goed Jan, Piet of Klaas had kunnen heten. Hij is omgekomen in een oorlog en vertelt zijn verhaal: hoe hij als jonge. argeloze knul met veel idealisme begon aan de strijd, die echter al snel de vorm aannam van een onnoemelijke nachtmerrie. Hij ligt nu begraven op een oorlogskerkhof,. ver van huis; hij weet dat hij, als hij de oorlog had overleefd. niet meer dezelfde was geweest, had kunnen zijn.

Het koor vertelt vervolgens het verhaal van Frank nog eens, maar nu veel algemener en minder persoonlijk. Er wordt geconstateerd dat de geliefden van de soldaten hen niet konden volgen (letterlijk en figuurlijk). De vrouwen in het koor hebben dus geen idee van de gruwelijkheden die de soldaten hebben meegemaakt.

Er volgen beelden, ervaringen, van twee van hen. De eerste, Faith (geloof. vertrouwen), vertelt hoe ze plotseling alleen kwam te staan. Ze beschrijft haar gemis als een bodemloze put van verdriet. De tweede. Hope, heeft een andere ervaring, in de zin dat ze vecht tegen de hopeloosheid die haar beklemt; ze probeert. nu ze weet dat haar geliefde niet meer terugkomt. te geloven in een toekomst die toch nog geluk voor haar in petto heeft.

De vrouwen in het koor nemen het verhaal weer over en vertellen de geschiedenis van de vrouwen die achterbleven. Hun geduld werd niet beloond, hun geliefden kwamen niet terug. Wie heeft hier schuld aan? Die vraag wordt vervolgens gesteld door de mannen in het koor en blijft onbeantwoor4d. Duidelijk is wel, dat er een enorme groep slachtoffers is, zowel mannen als vrouwen. wier leven nooit meer hetzelfde zal zijn.

Dan vertelt Frank zijn herinnering aan zijn eigen geliefde, Grace (gratie, maar ook genade). Hoe ze elkaaar beminden, hoe ze zich één voelden. Ook Grace zelf verschijnt en vertelt dat de herinnering aan hun liefde sterker is dan het verdriet van het gemis. Dit roept bij beiden de vraag op, of herinnering hun liefde tijdloos kan maken en zo het woord eeuwigheid zal worden gevormd, zoals in het sprookje van Andersen "De Sneeuwkoningin"*. Ze bezingen en bezegelen dit gevoel in een duet.

Het koor neemt deze gedachte over en spreekt de hoop uit dat deze opera een 'levend monument"moge zijn aan alle mensen, zowel mannen als vrouwen, die slachtoffer zijn geworden van oorlog. De opera eindigt met het noemen van de namen van een aantal Canadese soldaten. Op hun grafsteen staan ook de namen van hun vrouwen vermeld en ook hun namen worden genoemd.

* De hoofdpersoon in dit sprookje, het jongetje Kay, krijgt een splinter van de spiegel van de duivel in zijn oog en wordt ontvoerd door de sneeuwkoningin, die hem gevangen houdt in haar ijspaleis. Pas als hij uit ijssplinters de letters van het woord 'eeuwigheid' kan samenvoegen, zal hij weer naar huis mogen. Zijn vriendinnetje Gerda probeett hem te vinden; na een lange reis vindt ze Kay en haar tranen ontdooien zijn hart; hij huilt, omdat ze hem achterna is gereisd en hem heeft gevonden. De tranen voeren de splinter van de spiegel uit zijn oog mee.

Programma "BEhind the lines"

Libretto: Anneke ten Napel Muziek: Carl Wittrock

1. Introduction (organ playing)
2. Ouverture
3. Frank's tale
4. Every end is also a beginning
5. Faith and Hope
6. Patience (has been our virtue)
7. Afterwards
8. Frank and Grace
9. So Grace shall be Frank / When she remembers
10. If it is true
11. We shall remember you
12. Finale (Remember)
Het concert zal worden afgesloten met het Wilhelmus.

UITVOERENDEN
Philharmonie Gelre / instudering Joop Boerstoel
Gelders Opera- en Operette Gezelschap (GOOG) / instudering Hans Lamers
Dansers MBO dans en dansleerlingen Studio 26
Choreografie Karin Lambrechtse en Adriaan Luteijn

Rolverdeling:
Frank / Jean-Léon Klostermann (tenor) / dans: Ricardo Polderman
Hope / Arrienvan Prooijen (alt) / dans: Rachel Lukkikhuisen Tauran
Faith / Liza Swint (alt) / dans: Anka Konigs
Grace / Wilma Engelage (sopraan) / dans: Nance van den Berg
Componist: Carl Wittrock
Dirigent: Joop Boerstoel
Organist: Jack Blok
Regie: Adriaan Luteijn
Kostuumadvies/ontwerp: Karisma Costumes

Dans
Rgie en choreografie: Adriaan Luteijn, Introdans
Choreografie: Karin Lambrechtse, Introdans
Studenten MBO Rijn IJssel, afdeling dans
Dansleerlingen Studio 26, Velp

Daarnaast gaat de dank uit naar:
Arnhemse Federatievan Muziekgezelschappen voor de organisatie
Introdans voor het gebruik van studiio's en het uilenen van materiaal.


Musis Sacrum wordt tegenwoordig alleen nog Musis genoemd.

Schouwburg Arnhem is veranderd in Stadstheater Arhem.

Reacties naar aanleiding van het concert op 17 maart 2015 

Wat heerlijk he, dat het zo'n succes werd.
Ik hoop dat je inmiddels weer wat bijkomt van alle stress en emoties.
Na een up komt er altijd een dip. 't Kost ook zoveel van de reserves. Dus kom maar lekker bij.
Trouwens, wat was dat buffet zalig! Ik heb gesmuld, de zalm was zo mals als boter. Top. Nog zo bedankt.
Fijn nagenieten.

Gerda Dijst

Fijn dat ik aan jullie feestje mocht meedoen, als was het voor mij dan wel mimen.
Vanuit de zaal alleen maar positieve reacties.
Jammer dat de zaal niet vol zat, maar wat er zat was enthousiast.

Johan Vos

Ik kan me voorstellen dat er een zware last van je schouders is afgevallen!!
Maar het resultaat van al jouw inspanning waser dan ook naar.
We hebben enorm genoten van dit schitterend concert.
Zoals gezegd mag je er trots op zijn dat je dit hebt kunnen realiseren!!!
Dus nog maar even nagenieten.
Wij zijn nog wel benieuwd naar het uiteindelijke financiele resultaat voor de 
goede doelen;

Ed en Toos


Wil je bij deze alsnog feliciteren met het mooie benefiet gala concert van afgelopen dinsdag!
Het was een prachtig concert met alle lof voor Hans, het orkest, de gastsolisten en uiteraard het GOOG koor en GOOG solisten.
Ik denk dat je trots op jezelf mag zijn en terug mag kijken op een bijzondere avond met een prachtig initiatief!!
Hartelijke groeten en complimenten aan alle medewerkers van het GOOG

John Bliekendaal

Wag een prachtige avond! Ik heb genoten.
Dank voor al je inzet.
Ik ga binnenkort een maand op vakantie en ga bedenken of ik lid wil worden van het mooie GOOG.
Alle goeds gewenst.

Marianne Buscher (projectlid)

Proficiat met het succes van het concert op dinsdag j.l. Alleen positieve berichten, dat mag ook wel, na zo'n inspanning en voorbereiding. Ik vind het heel geweldig voor je. Helaas kon ik er niet bij zijn, de griep was het struikelblok, wel heel e g baaaaaale.

Ik had mij er erg op verheugd. Het kaartje heb ik aan Elly teruggegeven, gewoon verscheuren, ben blij dat ik een kleine bijdrage kon geven.

Riet Booms

Gefeliciteerd met het prachtige concert van 17 maart.
Ik ben ontzettend blij dat ik deel mocht uitmaken van zo'n prachtige avond.
heel veel liefs en dank!

Elise

Door omstandigheden een late reactie.
Mijn vriend Iense en ik hebben NOG meer genoten dan voorgaande jaren.

Het zou kunnen zijn dat dit speciale concert een topper moest worden. DAT IS IEDEREEN GELUKT. Een groots orkest met een schitterend harpspel. Een dirigent welke tijdens het dirigeren, oefende voor het ver / hoog springen voor de Olympische Spelen!!

Een koor dat straalde, hun gezichtsuitdrukkingen sprak boekdelen en de zang was bijna hemels, vooral als het zacht moest.

Over de solisten durf ik niets te zeggen, maar geweldig waren ze wel.

Het is en blijft de moeite waard om van Amsterdam steeds weer naar jullie toe te komen.

Een ieder gefeliciteerd, maar Tineke jij vooral, het was jouw concert. Wat heb je toch een berg werk verzet, CHAPEAU!!

Ontzettend jammer voor de mensen welke nog een plaats hadden kunnen bemachtigen, ze hebben een spektakel gemist..

Tot de volgende keer.

Iense & Léon

Ja, ik heb maar even een weekje gewacht tot je weer wat op adem bent gekomen. Ik neem aan dat dat het geval wel is.

Het concert was geweldig hoor. Koor kwam boven het orkest uit en de gastsolisten waren uit de kunst. We hebben genoten, ook Johan en mijn vriendinnen. Mijn petje af voor Marco Bakker, die met zijn 77 jaar niet onder doet voor de jongeren.

Je mag heel trots zijn op wat je hebt georganiserd. Ik ben wel benieuwd of alles nu gekocht kan worden wat op het verlanglijstje stond.

En..... kun je het ook opbrengen om het secretariaat aan anderen over te laten? Is daar al iemand voor? Poot strak houden hoor!

Ik wens je het allerbeste en veel gezondheid.

Heleen Willighagen.



REACTIES NAAR AANLEIDING VAN DE OPERAPRODUCTIE EUGEN ONEGIN VAN P.I. TSCHAIKOWSKI.

Kaart 18 december 2014
Ja, ik kijk terug op een hele mooie productie. Ik heb veel mooie reacties gehad. Solisten mooi, koor mooi, decor mooi door de eenvoud. Ik ben nu weer geland in het normale leven. Het was spannend en fantastisch om te doen. Ik wens jullie veel succes met verdere optredens en bedankt voor de samenwerking.
Veel groeten aan allemaal.
Marijke Muuse

Mail d.d. 5 december 2014
Allereerst onze felicitaties met Uw zestigjarig bestaan. Het GOOG heeft zijn bestaansrecht ook nu weer bewezen. Wij bezochten vol verwachting de voorstelling in Veenendaal. Het is duidelijk dat het koor een geweldige prestatie heeft neergezet. Dit is niet bepaald een toegankelijke opera. Ondanks de lof voor de inspanningen zijn wij het toch eens, na hierover enige tijd gesproken te hebben, met de reactie van enige anderen. De uitvoering deed tekort aan het jubileum van het GOOG. Het was voornamelijk de wijze van regie en opbouw die ons tot deze conclusie liet komen Ook wij vonden dat de gebruikte effecten afbreuk deden aan de inhoud en de dramatiek welke deze opera heeft. In plaats van de rook en de dansers, welke wij niet geheel vonden passen in deze opera had er misschien meer aandacht besteed kunnen worden aan een andere choreografie en rol voor de koorleden. Dit was jammer, de beoogde moderne enscenering deed ons inziens afbreuk aan de op zich al genoeg dramatische elementen bevattende opera. Dit was voor ons een beetje een teleurstelling. Toch wensen wij alle leden van het GOOG een vruchtbare toekomst.

B.J. Prins, Ede

Mail d.d. 4 december 2014

ik denk nog na over wat ik je nog zal mailen over de voorstellingen. Heb nog nooit in 10 dagen tijd 3 x dezelfde opera gezien; zeer opmerkelijk mag ik wel zeggen. En een belevenis op zich..! 
Bij alle voorstellingen waren jullie De Ster van de avond; zo mooi gezongen, met zoveel vuur en blijdschap! Dat't in het begin, ik geloof bij alle 3 de uitvoeringen niet even gelijk liep met het orkest mag geen naam hebben; in no time herstelden jullie dat. Zeer knap. In alle pauzes hoorde ik hoe lovend de mensen over het koor spraken. 
Hartelijke groet van

Joke Janssen


Beste Tineke en meteen mijn dierbare collega's in deze productie,
Dank voor de positieve kritieken met een aantal scherpe opmerkingen, waar je wat aan hebt. Leuk om te lezen.

Voor mij persoonlijk was het heel bijzonder om deze rol van Onegin te mogen, te kunnen doen en ontwikkelen; een kans die je niet heel gauw krijgt. Dank voor de artistieke begeleiding hierin, door Hans, Wouter en Marc, die mij als acteur bijzonder heeft geinspireerd; nu klinkt dat misschien wat aanstellerig, maar in het proces sloeg hij bruisend mijn deuren open (Marc begrijpt het wel) en dat heb je nodig voor zo'n rol. Ik hoop dat ik ze ook een beetje open heb weten te houden...
Verder nog een keer mijn lof voor mijn tegenspelers; zo houd je elkaar overeind en kun je elkaar in je rol versterken. Heerlijk was het toneelspel, naast het lekker zingen.
Ook mijn complimenten en enorme dank aan alle medewerkers die zich zo hebben ingespannen voor deze productie. Het is toch ongelofelijk dat je met zoveel enthousiaste schouders eronder een magistraal stuk op poten kunt zetten.
Ik heh het al eerder gezegd/geschreven, ik heb ervan genoten, hoe zwaar en heftig het stuk, de rol van Onegin ook was. Daar hebg je steun van iedereen bij nodig en dat is gelukt. (Gelukkig heb ik het doorstaan, de bronchitus begint nu helaas meer door te zetten..)

Dank voor alles. Ik hoog van harte dat we nog vaker gaan samenwerken.

Robbert Muuse


Mail d.d. 3 december 2014
Beste Tineke en met jou alle GOOG medewerkers.

Afgelopen maandag 1 december 2014 hebben we enorm genoten van jullie voorstelling.
Het was een onvoorstelbaar moeilijk stuk. Alleen professionals en het GOOG kunnen dit presteren.
Ook de lengte van het stuk, lijkt me voor de zangers uitputtend.
Het koor was niet bijzonder veel op de planken, maar hetgeen gezongen werd, DAT MOCHT ER ZIJN.
Jullie (eigen) solisten waren altijd al goed, maar klonken nu nog....veel......beter.
Het is voor ons de moeite waard, om vanuit Amsterdam naar jullie voorstelling te rijden.
Gefeliciteerd en compliment voor IEDEREEN. Ook namens Lense

Tijdens mijn dromen afgelopen nacht, merkte ik dat ik een kapitale fout heb gemaakt. De dans/balletgroep heb ik vergeten te noemen. Dat was een spektakelstuk. Zo gelijk, zo getimed / zo lenig / zo erotisch, het was adembenemend. Het publiek hield de adem in en ik ben bijna gestikt.
GEWELDIG
Zo dat moest ik even kwijt

Groet en kus van Léon en Lense.

Aan alle betrokkenen bij de opera Eugen Onegin

Met veel genoegen en trots kijken we terug op de uitvoeringen van de prachtige opera Eugen Onegin. Meer dan een jaar hard werken is beloond en bekroond en hopelijk hebben jullie er net zo van genoten als wij en de vele bezoekers. Wat een enthousiasme en professionaliteit hebben we gezien. De vele bezoekers die we hebben gesproken bevestigen onze ervaring volledig, het was een ware beleving. We willen jullie dan ook van harte feliciteren met en bedanken voor het lveren van deze topprestatie! Een absoluut hoogtepunt in het bestaan van het GOOG.

Na afloop van de laatste repetitie van dit jaar (23 december) willen we hier gaag met jullie nog even bij stil staan onder het genot van een drankje en een hapje.

Graag tot dan!

Annelies van der Kolk, voorzitter
Marcel Engelbertink, penningmeester

Mail d.d. 30 november 2014

Wat een mooi project. We hebben zeer genoten van de prachtige uitvoering van Eugen Onegin. Mooi koor, vindingrijke regie, goed orkest (mooie cello), bezielende leiding van Hans. Leuk om Véronique en Henk Serné zo uitstekend zingend en spelend te horen en te zien! Wat een werk weer voor jou en alle achter de schermen-mensenl Al die kostuums! Laat het koor maar trots zijn. 

Eva Scholtens, repetitor geweest van het GOOG

Mail d.d. 2 december 2014

Weer genoten gisteravond. Ben niet 'langs gekomen' want's morgens net weer vocht uit knie getapt en dan wat minder ter been, zal ik maar zeggen. Koor weer passievol; vond vriendin ook en waar ik enige moeite kreeg met de lengte van die lange aria's genoot zij met volle teugen, juist van die aria's. Heeft meteen kaartjes besteld voor La Bohème in Amsterdam waar ik dan met haar en man naar toe ga. Ik bedoel maar: jullie uitvoering inspireert. Ben nu weer heel benieuwd naar uitvoering van vanavond; heb nog nooit 'n opera in de Vereeniging gezien/gehoord en hoe zal't zijn met 't orkest niet in de bak maar voor de spelers. En; waar was die prachtige boom met vallende blaadjes van de Arnhemse uitvoering? Om maar 'ns 'n verschil te noemen. Mooie zangers. Met mevrouw Lamers (ik ken haar niet dus Véronique zou iets te huiselijk klinken..) weer op volle sterkte na haar keelproblemen en heel mooi. Op naar de derde uitvoering.
Ik wil graag nog even de verbluffend mooie slotscene vemelden.
Niks ten nadele van alles daarvoor (Monsieur Triquet bijvoorbeeld, om maar's iemand te noemen: hij zingt en speelt met grote overgave!).
Vriendin en ik moesten allebei slikken bij de slotscene, bleek later op weg naar huis.

Joke Janssen

Eugen Onegin was de eerste opera waarmee ik mijn vrouw Frouk rond 1975, toen nog als verloofde, in de Stadsschouwburg in Amsterdam contact bracht, destijds met het Radio Filharmonisch Orkest in de bak en wijlen Hans Vonk als dirigent. Sindsdien hebben wij dit geweldige stuk vaak gezien en gehoord in Nederland en ook in de buurlanden. Een fantastische prestatie van koor, solisten en orkest om deze mooie opera in een goed geslaagde combinatie van amateurs, semiprofs en profs op de planken te brengen. We hebben gisteravond in Veenendaal genoten van het resultaat. Ik weet zelf uit de praktijk in orkestbakken van Amstelveen tot Haarlem, Velsen, Leiden en Utrecht hoe lastig het is, zeker als je maar hooguit één repetitie in het theater hebt, alleen al de coordinatie tussen koor en zangers op, of achter het toneel, en orkest sluitend te krijgen, met een orkest dat geen idee heeft van wat er boven hun hoofden gebeurt, met al die wisselende tempi en overgangen en ik weet uit de praktijk hoe snel een ensemble ongelijk kunnen worden of ontsporen. Maar gisteren was alles een prachtige eenheid, en kleinigheden op of onder het toneel zijn in het muziektheater nu eenmaal altijd onvermijdelijk en gelukkig steeds goed opgevangen, omdat Hans natuurlijk een ervaren en koelbloedige "Theaterkapellmeister" is.

Zelf heb ik twee weken geleden met mijn Seaside Singers Koor in Noordwijk en het (amateur) symfonieorkest van de Bloembollenstreek een concert in het Noordwijkse Theater De Muze gegeven, met na de pauze de eenakter "Trial by Jury'' ofwel  'De Bruid in de Rechtszaal" van Gilbert en Sullivan met het orkest praktisch tussen het koor en solisten, want daar is geen bak en het toneel is op zaalhoogte, dan is natuurlijk die coordinatie veel makkelijker omdat zangers en musci elkaar zien en vlakbij elkaar zijn. En ik ken het probleem van de diepe en onbeweegbare orkestbak, zodat de dirigent zo hoog (als Hans) moet staan dat de orkestleden vooraan tegen zijn voeten aankijken. In Duitse theaters zitten de voorste strijkers dan ook wat hoger op losse eigen podiumpjes. Een compliment aan Hans dat het zo'n mooie eenheid is geworden, geweldig koor, prima solisten, ook die uit jullie eigen gelederen, van wie ik me nog menigeen herinner als lid van de kleine koorformatie die Hans rond 1995 meenam naar Utrecht toen ik daar zelf onder zijn inspirerende leiding de cursus "dirigent amateur-muziektheater" volgde. Ik denk aan vorst Henk Gremin, Vorsanger Pieter en natuurlijk ook aan Véronique, toen vaak als "oefensolisten"  optredend voor de dirigeercursisten.

Voor het Nijmeegse orkest is zo'n opera heel wat anders dan een normaal symfonisch werk, en duidelijk was wel te horen dat dit orkest in de hogere regionen van de amateursector speelt, overwegend goede strijkers, goed bezette blazers met mooie soli, de dansen klonken allemaal energie en lekker vol van klank, en wat een fantastische dansersgroep met de vondst om Bilal ook nog in zijn eentje die spectaculaire dansscene aan het eind te laten uitvoeren. Die jongen zou bij het Nationaal Ballet of het Nederlands Danstheater geen gek figuur slaan, denk ik. Gedurfd hoor, zo'n scene in Veenendaal! Jammer dat de zaal niet vol zat, opera is misschien nog steeds iets dat in de wat zware cultuur van die streek minder in trek is dan het oratorium en de geestelijke muziek. Maar dit is maar een persoonlijk vermoeden. Verder lof voor de regie en de vondsten daarin, alles gelukkig zonder rare toeters en bellen die de aandacht afleiden van de kern van het verhaal en van de muziek. Zeer overtuigend en meeslepend ook de dramatische slotscene tussen Onegin en Tatjana, met die geweldig dramatische slotmaten, een prachtig gelukte climax ook in het orkest. Een goed idee om de boventiteling te beperken tot korte aanduidingen van de hoofdzaken van een scene, dat is natuurlijk minder omslachtig dan alles letterlijk te boventitelen en het werkt net zo goed, met minder afleiding, omdat dan niet iedereen steeds naar die boventiteling zit te kijken in plaats van naar het toneel. Ik was wel even bezorgd over de aanhoudende mist die tijdens de duelscene over het toneel en ook over de orkestbak en het hoofd van Hans werd verspreid. Zouden de blazers vooraan in de bak in de mist hebben gezeten, dan was niet ondenkbaar geweest dat die dan acuuut zouden zijn gestopt wegens ademhalingsproblemen. Uit ervaring weet ik dat orkestleden dit soort mist om zich heen niet prettig vinden en ik heb daar als dirigent ook wel eens maatregelen met de regisseur voor moeten nemen. Moet die mist trouwens wel de hele scene met volle kracht door die machine over toneel en Hans worden uitgespuugd? Al met al, mede namens mijn vrouw, veel dank voor de uitnodiging en een groot compliment aan allen.

met vriendelijke groeten, vanuit het bestuur van BOOG Nederland en persoonlijk.

Bob Berkemeier

Response van m'n 26 jarige oudste dochter (zelf moderne event-organizer):
Het was fantastisch!
Hele mooie muziek. Ik vond't decor super sterk.
Alles was heel goed neergzet. Heel leuk.
Gefeliciteerd.

Gerda Dijst


Mail d.d. 29 november 2004

Gehoord via de kassa van Musis Sacrum.

Diverse mensen vonden het een fantastische voorstelling.


Mail d.d. 25 november 2014

Heel even tussen alle drukte toch door een korte reactie.
Een magnifieke voorstelling! Chapeau! Heb volop genoten!
Dat jullie het aangedurfd hebben om zo'n toch wel zware opera op de buhne te zetten en met dit succes geeft wel aan wat momenteel de kwaliteit van het GOOG is.
Proficiat met dit resultaat. Bedankt en alle waardering voor jouw jarenlange inzet voor dit GOOG.

Feike Bergsma


De response van 'mijn' jongelui (24 jarige operabarbaartjes) samengevat:
Wat een mooie muziek, echt prachtig en zo strak gebracht.
Maar ook: Wat laaaang, T was prachtig, maar zooo lang
Prachtig dat stuk van de meisjes en na de pauze t duet van O&L
Jammer van die rook die teveel wasi
In die gala-freeze stond t koorleden (op n uitzondering na) er als zoutzakken bij, geen gezicht, te weinig mimiek, dat beeld deed afbreuk aan O' solo.
Wat zongen jullie weinig, er bleek uit niks dat t eigenlijk jullie verjaardag was.

Misschien hebben wewat aan hun response.

Gerda Dijst



Mail d.d. 24 november 2014

Hartelijk dank voor de mooie plaatsen.
Het was een hele mooie uitvoering. Voor de solisten lijkt het mij moeilijke muziek. Leuk dat Liza deze moederrol had; deed ze prima.

De stem van Henk Serné is ook mooier geworden. Sommige solistenstukjes waren wel erg lang en het publiek vindt dat er natuurlijk veel te weinig koor is. Maar we hebben genoten hoor!

Toi, toi toi voor de komende uitvoeringen.

Johan en Heleen Willighagen

----------

Wij zijn afgelopen zaterdag naar de voorstelling van Eugen Onegin in de schouwburg Arnhem geweest, met prima plaatsen verzorgd door mevr. Ouwendijk. Een opera die we nog nooit gezien hadden en waarvan we in de CD verzameling slechts 1 aria aangetroffen hebben.

Gezien de geweldige uitvoering van Faust drie jaar geleden waren de verwachting hoog gespannen. Niet ten onrechte, want het was een mooie uitvoering met goede tot uitstekende solisten, prima koor en orkest en een jongensgroep die voor een aardig intermezzo zorgde.

En toch gingen we naar huis met een gevoel van onbestemdheid, alsof je iets miste. We hebben daar zondag nog over doorgepraat en kwamen tot de conclusie dat het een gebrek aan sfeer en drama was. Nu doe ik de zangers te kort, want bij vlagen was het zeker dramatisch, maar toch.

Voorbeeld: De duelleer scene die zeker dramtisch begon met de muziek en de 'mist' over de plek des onheils.
Dan volgt er wat geschutter door de secondanten, opnieuw- maar nu misplaatste - mist en vervolgens een van elke spanning ontdaan duel.
Het gelach in een gedeelte van de zaal was pijnlijk.
Dan nog een detail. In de polonaise bewoog zich een mevrouw in een potsierlijk legeruniform, dat werkelijk nergens op sloeg. Als je iemand een militair uniform aantrekt, wek dan tenminste de indruk dat het ook een militair is.

ik heb lang geaarzeld of ik u zou schrijven, want ik wil niets afdoen aan het enthousiasme en het vele werk dat hier verricht is. Maar er komen nog 2 voorstellingen, mogelijk hebt u wat aan de opbouwende kritiek.

Herbert & Kitty Heeroma



------
Mails d.d. 23 november 2014

Het was met Eugen Onegin een gewaagde keuze voor het GOOG, maar die keuze is goed uitgepakt;

Prachtige muziek van Tschaikowski gespeeld door een prima orkest, uitmuntende solisten en een groot geweldig koor aangevuld met een verrassende groep dansers en dat alles onder leiding van een professionele artistieke leiding! Een dergelijk werk zo uitvoeren vereist een zeker niveau!! De spanning in de goed gevulde zaal was voelbaar. Complimenten aan alle medewerkers voor en achter de schermen. Het was een heerlijke opera-avond en wij vonden het fijn om er weer bij te zijn.

Ed en Toos van de Griendt.

Het was heel geweldig om de opera te zien. Wat is daar hard aan gewerkt door iedereen. Goede regie, heel goed orkest dat door Hans behoorlijk onder controle werd gehouden. Kortom een heel bijzondere avond om bij te zijn. We zijn na afloop naar huis gegaan, want het was te veel om iedereen nog te zien. Er zijn ook wel veel nieuwe mensen bij gekomen. Prachtig! Veel succes bij de volgende uitvoeringen.

Ineke en Ernst Terhenne
-----

Even heet-van-de-naald en kort (sta op het punt om naar Amsterdam te gaan); wat een mooie voorstelling! En wat was het koor goed; mooi gezongen, met vuur ---prachtig geacteerd ook. Hoe gek misschien ook; ik was heel trots op jullie met deze prestatie.

Joke Janssen

-------

21 november in Operamagazine.

Muuse zingt Onegin bij 60-jarig GOOG.

Het Gelders Opera- en Operette Gezelschap bestaat 60 jaar en viert dat met een geensceneerde productie van Tsjaikovski's Eugen Onegin. Bariton Robbert Muuse zingt de titelpartij. 'Het is een behoorlijk heftige rool, maar ik ben er klaar voor', vertelt hij.

Sinds 1954 zet het Gelders Opera- en Operette Gezelschap (GOOG) regelmatig operaproducties op het toneel, vaak met inbreng van professionele solisten. De afgelopen jaren voerde het gezelschap onder meer Mignon, Faust, Cavalleria Rusticana en Carmen uit. Met Tsjaikovski's opera Eugen Onegin wordt het 60-jarig jubileum van GOOG gemarkeerd. "Een intiem maar krachtig drama over conflicten die ik zelf heb beleefd en die mij diep geraakt hebben", zo zei de Russische componist over zijn eigen werk. Centraal in het emotionele verhaal, gebaseerd op een roman van Aleksander Poesjkin, staat Onegin, een adellijke dandy die tamelijk opportunistish in het leven staat, maar een groeiende, gepassioneerde liefde voor Tatjana ontwikkelt.

"Onegin is een beetje zoals Poesjkin zelf", meent Robbert Muuse. "Het verhaal begint voor hem rustig. Hij draait mee met zijn vrienden en flirt met iedereen, maar voor hem hoeft het allemaal niet zo. Dan ontmoet hij Tatjana en begint er een passie in hem te groeien. Eerst heeft hij dat echter niet zo door. En als hij het zich wel bewust wordt, is het al jaren later en is Tatjana getrouwd. Hij blijft verscheurd achter. "

Muuse werd een jaar geleden gevraagd om de hoofdrol lin Tsjaikovski's werk te zingen. "Het is een behoorlijk heftige rol, dus ik moest me wel even afvragen: kan ik dit aan: Aan het begin van mijn carrière kon ik wel opkijken tegen dit soort grootse, romantische rollen. Maar nu merk ik dat ik er echt aan toe ben. "

MOEDER MUUSE

De hoofdrollen naast Robbert Muuse worden vertolkt door tenor Pascal Pittie (de dichter Lenski), Véronique Lamers (Olga) en Lisette Bolle (Olga's zus Tatjana). "Lisette is fenomenaal", zegt Muuse. "Je zou bijna denken: waaron heet de opera Onegin? Tatjana is het sterke karakter. Ondanks alle emoties wijst ze Onegin standvastig af. "

Bijzonder is dat de kleine rol van de gouvernante Filipjevna gezongen wordt door Marijke Muuse, de moeder van Robbert. "Mijn moeder zong vroeger altijd in huis en ik probeeerde haar aria's te imiteren. Daarop nam ze me mee naar zangles. We hebben toen veel samen gezongen. Inmiddels is ze 69 jaar en nu staan we voor het eerst weer samen te zingen."

De solisten worden begeleid door het Symfonieorkest Nijmegen onder leiding van Hans Lamers en Wouter Padberg en het GOOG vult de koorrol in. Die rol is bepaald niet klein en aangezien het koor slechts één keer per week repeteert, is het instuderen geen sinecure.

Mede daarom werd ervoor gekozen om de opera niet in het Russisch uit te voeren, vertelt Muuse. "Dat is in zo'n situatie een vertragingsfactor. Geen van de amateurs spreekt Russisch en ook voor de professionele zangers is het een vreemde taal. Maar de Duitse vertaling waarvoor gekozen is, is helemaal niet hinderlijk. Alles valt op zijn plek. "

Tekst en noten

De regie van Eugen Onegin wordt gevoerd door Marc Krone. "Wat me bij hem aanspreekt, is dat hij veel dot met de intensiteit van het dramatische spel tussen de spelers, wat de dialogen en de muziek versterkt", zegt Muuse.

Het wordt geen productie met 'toeters en bellen', meent de bariton. "Er zijn wel prachtige kostuums, maar het decor is vrij sober. Krone focust heel erg op de relaties tussen de personages en hun spel. We worden heel intens tegenover elkaar gezet. Het is dus zeker niet de bedoeling dat we op de rand van het podium onze aria's de zaal in zingen."

De grote uitdaging voor Muuse zelf is zijn energie goed verdelen. "Waar kun je uitpakken? En waar gas terugnemen? Er zit veel passie en onstuimigheid in de opera, maar zo kun je er als zanger niet de hele avond in staan. Je moet ook rust creeren. Wat dat betreft heeft Tsjaikovski het werkelijk briljant geschreven. De opera is prachtig in balans. "

Eugen Onegin wordt driemaal opgevoerd: op 22 november in de Schouwburg Arnhem, op 1 december in Theater de Lampegiet in Veenendaal en op 2 december in Concertgebouw de Vereeniging in Nijmegen. Zie voor meer informatie: www.goog.nl